Visie

Onze visie op lesgeven

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.

Belangrijke pedagogische noties zijn:

zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.

Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • onderwijs op maat geven: differentiëren
  • gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
  • kinderen zelfstandig (samen) laten werken

Onze visie op identiteit

Identiteit is meer dan ‘het aanhangen van een godsdienst’. Het christelijk geloof, met als basis de liefde van God voor de mensen en zijn schepping, is de leidraad en het uitgangspunt in al ons denken en handelen. Voor ons betekent dit dat de godsdienstige vorming een belangrijke plaats inneemt. De Bijbel is ons baken voor het dagelijks handelen. De Bijbel laat ons immers zien hoe God omgaat met mensen en die omgang leert ons hoe wij met elkaar dienen om te gaan. Wij proberen de boodschap die God ons heeft gegeven door Zijn woord, na te leven en uit te dragen. Vanuit de waarden van ons geloof en onze opvattingen over hoe mensen met elkaar om dienen te gaan, verwachten wij dat iedereen respect voor elkaar heeft. Deze houding verwachten wij van leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers.

Voor ons onderwijs betekent dit:

• Dat wij de leerlingen respect bijbrengen voor anderen en andermans opvattingen.

• Dat wij de leerlingen een warm en kindvriendelijk werkklimaat bieden.

• Dat wij zorg bieden aan de leerlingen die dat nodig hebben.

Onze school hecht aan een goede relatie met de kerken in de omgeving. In samenwerking met de kerken binnen onze dorpen willen we jaarlijks een thema uitwerken.

De missie van de school

Vanuit onze christelijke identiteit hebben wij de plicht om uit kinderen te halen wat erin zit. Identiteit is meer dan “het aanhangen van een godsdienst”. Het christelijk geloof, met als basis de liefde van God voor mensen en zijn schepping, is de leidraad en het uitgangspunt in al ons handelen.

Waar staan wij voor als team?

Wij willen kinderen:

• Leren respect te hebben voor elkaar.

• Een veilige omgeving bieden voor ontwikkeling.

• Kennis laten maken met de wereld (ontdekken/onderzoeken).

• Leren samen te werken.

• Zelfvertrouwen geven.

• In staat stellen hun talenten te laten zien.

Wat zegt dat over onze visie op leerlingen en ouders?

• Respect voor elkaar.

• Samen met ouders hetzelfde doel.

Wat beloven wij onze leerlingen en ouders?

• Wij beloven dat we onze uiterste best doen om, dat waar we voor staan, te realiseren met de mogelijkheden die we hebben.

Waar zijn we goed of zelfs uniek in?

• onze contacten met ouders

• korte lijnen

• laagdrempelig

• schoollocatie

Waar mogen leerlingen en ouders ons op aanspreken?

• Op alles, met openheid en wederzijds respect.

Wanneer hebben we onze belofte ingelost?

• Wanneer wij kinderen op alle gebieden hun talenten hebben kunnen laten ontdekken en ontwikkelen.

Onze slogan

“Navigeer met passie, ontdek met kennis, groei met De Wynroas!”

Onze kernwaarden:

Bij CBS De Wynroas staan zes kernwaarden centraal die ons dagelijks handelen richting geven: Verbinding, Ontwikkeling, Volharding, Respect, Vurigheid en 5x R (Ritme, Regelmaat, Rust, Routine, Relatie). Deze waarden vormen de basis van ons onderwijs en onze samenwerking met elkaar.

Verbinding

Verbinding is het fundament van alles wat wij doen. Het draait om betrokkenheid en bereikbaarheid, met oog voor zowel kinderen als collega’s. Echte verbinding ontstaat door integriteit, vertrouwen en het respecteren van belangen. Zonder deze elementen kan samenwerking nooit volledig succesvol zijn. Vanuit empathie dragen wij bij aan groei, plezier en een gezonde balans tussen een professionele houding en warme relaties.

Ontwikkeling

Ontwikkeling is de sleutel tot persoonlijke en professionele groei. Door reflectie, begeleiding en innovatie stimuleren we ieder kind om zijn of haar potentieel te benutten. Verandering is onvermijdelijk, maar transformatie is een bewuste keuze. We omarmen nieuwe kansen en durven buiten onze comfortzone te treden, samen met kinderen, ouders en collega’s.

Volharding

Volharding weerspiegelt onze Friese mentaliteit: doorzetten en niet opgeven. Het betekent dat we uitdagingen aangaan met vastberadenheid en hard werken verkiezen boven talent als dat nodig is. Met volharding bouwen we aan een stevige basis voor de toekomst, waarbij we blijven streven naar het beste voor onze leerlingen en onszelf.

Respect

Respect is een kernwaarde die diep verankerd is in ons handelen. Iedereen mag zichzelf zijn, zolang respect voor elkaar centraal staat. We creëren een veilige omgeving waarin verschillen worden gewaardeerd en iedereen zijn mening kan delen. Onze communicatie is helder: we zijn hard op de inhoud en zacht op de relatie, om zo ruimte te bieden voor dialoog en samenwerking.

Vurigheid

Onze vurigheid is het resultaat van een oprechte liefde voor het onderwijs. Het drijft ons om bewondering en toewijding te tonen aan onze leerlingen. Met passie en energie zetten wij ons in om het onderwijs op onze school én daarbuiten te blijven verbeteren. Deze vurigheid is onze motivatie om het verschil te maken, elke dag opnieuw.

5x R

Ritme, Regelmaat, Rust, Routine en Relatie vormen samen het fundament van een stabiele en veilige leeromgeving. Deze pijlers helpen ons om structuur en houvast te bieden aan onze leerlingen, zodat zij optimaal kunnen groeien en bloeien. De 5x R is niet alleen een praktische leidraad, maar ook een waardevolle bijdrage aan het welbevinden van iedereen binnen onze school.

Met deze kernwaarden bouwen wij samen aan een sterke en toekomstgerichte school, waarin ieder kind, iedere ouder en iedere collega zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.